Å drive markedsføring online har blitt mer og mer populært de siste årene. Når vi snakker om kundens og firmaets møtepunkter fra start til slutt, er et flertall av disse møtepunktene online. Et større fokus har blitt rettet mot online markedsføring, og spesielt på sosiale medier.
Sosiale medier er selvfølgelig en stor del av markedsføring som ikke foregår fysisk, men det er like vel viktig å huske at det også er andre måter å drive markedsføring enn bare reklame på Instagram. Når du skal markedsfør på nett er det viktig at du kjenner målgruppen din godt slik at du alltid vet hvor de befinner seg.
Søkemotoroptimalisering
Når vi leter etter svar på noe så bruker vi Google. Vi skriver setningen rett inn og vipps så har vi en haug av svar. Google er nemlig et godt sted for markedsføring som mange glemmer. Dersom du jobber seo, Search Engine Optimazation, eller søkemotoroptimalisering som vi kaller det på norsk, vil du raskt se en økning i antall besøkende på siden din.
Mange tenker at Google kun er en maskin, men det stemmer ikke. For det første er Google programmert slik at den leser som et menneske og vil raskt oppdage om teksten din ikke henger på greip. For det andre så sitter det faktisk mennesker ho Google som jobber med å sortere ut sider som kun er spam. Derfor er det viktig at din nettside blir evaluert som god hos Google.
Linkwords og linkbuilding
Søkemotoroptimalisering handler på mange måte om å gjøre seg så attraktiv som overhodet mulig for Google, slik at din nettside havner så høyt oppe som mulig. Måter å gjøre dette på er for eksempel ved linkwords eller Google Ads. Du kan enten betale for at visse søkeord gir treff på din side, eller du kan passe på at visse søkeord ofte er nevnt på din side. La oss si at du selger verktøy. Da er det lurt å nevne så mange verktøy som mulig, nevn situasjoner du ville brukt verktøy og bruksområder.
Dersom du har inkludert gode linkwords vil nemlig din artikkel eller hovedside dukke opp ved søk på «hvordan fikse verandaen» selv om ikke akkurat denne setningen er skrevet. En annen måte er ved linkbuilding. En side som ofte er linket til hos andre sider vil være mer attraktiv hos Google. Dersom du får andre sider til å linke til din side vil du altså klatre oppover på Googles søkeresultatliste.